5 poortwachters voor sociale media


Wat is het?

Een artikel van Kennisnet waarin Remco Pijpers, expert op het gebied van digitale geletterdheid en ethiek, pleit voor een schoolbreed beleid voor sociale media. Want ook de digitale context maakt onderdeel uit van een veilige schoolcultuur. In de klas betekent dit afspraken maken, terugkomen op die afspraken, ze bespreekbaar maken en duiding geven bij akkefietjes. Zogeheten poortwachters voor sociale media kunnen daarbij een steuntje in de rug bieden. Deze reflectievragen stimuleren namelijk een stukje bezinning.

WACHT: 5 reflectievragen

Het woord WACHT kan hierbij dienen als ezelsbruggetje. Stel jezelf de volgende vijf vragen vóórdat je online actie onderneemt. Dus bijvoorbeeld voordat je dat appje verstuurt, een reactie plaatst onder een bericht op sociale media of zelf iets post. WACHT staat voor:

W: is het Waar?
A: is het Aardig?
C: is het Cruciaal, echt nodig?
H: Helpt het iedereen?
T: is de Timing goed?

Wat heb je eraan in de praktijk?

Tegenwoordig zijn er duidelijke richtlijnen voor het niet gebruiken van smartphones in de klas in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs. Toch maakt sociale media nog steeds een belangrijk onderdeel uit van het leven van leerlingen en studenten. Door met ze in gesprek te gaan over hoe je online met elkaar omgaat en daar handvatten voor te geven, zorg je voor verbinding met elkaar. Deze vijf poortwachter-vragen kunnen hierbij helpen.

Voor wie is het?

Voor leraren en bestuurders in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs en het middelbaar beroepsonderwijs.

Ga naar het artikel op Kennisnet.nl


Bron:
Kennisnet
PraktijkWebsitepovogombo
Wacht_uitsnede_2