Kritikat: filosoferen over waarheid en nepnieuws in het po
Wat is het?
Waar komt een mening vandaan? Wanneer is iets waar? En hoe onderscheid je feit van fictie? De verhalen en werkvormen van Kritikat helpen leerlingen uit de bovenbouw van het primair onderwijs kritisch te denken over mediaboodschappen. Er komt dagelijks veel informatie af op leerlingen, daarom is het belangrijk dat ze vroeg leren nadenken over wat ze zien, horen en lezen. Kritikat speelt hierop in met filosofische luisterverhalen en klassikale werkvormen die drogredenen en nepnieuws ontmaskeren.
Waarom is het belangrijk?
Nepnieuws en drogredenen zijn niet altijd makkelijk te herkennen, zeker niet voor jonge leerlingen. Door hen via verhalen, vragen en speelse opdrachten te laten oefenen met kritisch denken, leren ze bewuster omgaan met informatie. Zo bouwen ze een stevig fundament voor mediawijsheid en burgerschap.
Voor wie is het?
Voor leraren in de bovenbouw van het primair onderwijs.
Hoe is het in te zetten?
De inspiratiegids bestaat uit:
- Een handleiding filosoferen met kinderen.
- Filosofische verhalen met de Kritikat in de hoofdrol.
- Denkvragen en oefeningen over waarheid, leugen en nepnieuws.
De bijbehorende luisterverhalen zijn via de website beschikbaar en sluiten inhoudelijk aan op de verhalen in de gids.
Wat kost het?
Gratis.
