GEM-rapport - Technologie in het onderwijs: een hulpmiddel onder voorwaarden


Doelstelling

Het Global Education Monitoring (GEM) Report 2023 van UNESCO, ‘Technology in education: A tool on whose terms?’, onderzoekt wereldwijd de rol van technologie in het onderwijs. De onderzoekers bespreken hoe digitale technologie kan bijdragen aan betere toegankelijkheid, kwaliteit en efficiëntie, maar ook hoe het risico’s met zich meebrengt, zoals het vergroten van ongelijkheid en het verminderen van menselijke interactie in leerprocessen.

Onderzoeksopzet

Het rapport is gebaseerd op een wereldwijde analyse van trends, beleid en onderzoek rond technologiegebruik in het onderwijs. Daarbij is gekeken naar thema’s als toegankelijkheid, kosten, leeruitkomsten, ethische kwesties en duurzaamheid.

Door wie?

Dit onderzoek is uitgevoerd door UNESCO als onderdeel van de Global Education Monitoring (GEM) rapportenreeks.

Opvallende conclusies

  • Er is weinig onafhankelijk bewijs dat digitale technologie de leerprestaties structureel verbetert.
  • Technologie biedt voor miljoenen leerlingen een onderwijskans, maar vergroot ook bestaande ongelijkheden.
  • Overmatig gebruik van ICT kan negatieve effecten hebben op de leerprestaties van leerlingen.
  • In veel landen ontbreekt er wetgeving die de privacy van leerlingen beschermt.
  • Onderwijs moet technologie inzetten als hulpmiddel dat menselijke interactie ondersteunt, niet vervangt.

Aanbevelingen

  • Ontwikkel technologiebeleid dat gebaseerd is op de behoeften van de leerlingen en niet op commerciële belangen.
  • Stel duidelijke leerdoelen en definieer welke digitale vaardigheden echt nodig zijn.
  • Zorg voor eerlijke toegang tot technologie en internet, vooral voor achtergestelde groepen.
  • Bevorder onafhankelijke evaluatie van onderwijstechnologie, inclusief kosten en de impact op lange termijn.
  • Bescherm de rechten en de privacy van leerlingen en docenten bij het gebruik van digitale technologie.

Wetenschapscollege

Dit onderzoek is een belangrijke bron bij het wetenschapscollege 1 over taal en lezen als fundament voor digitale geletterdheid. In onze serie wetenschapscolleges combineren we inspiratie uit de praktijk met wetenschap om inzicht en handvatten te bieden over digitale geletterdheid. Meer weten? Bekijk wetenschapscollege 1.

Ga naar het onderzoek