Inspirerend praktijkverhaal digitale geletterdheid
Wat is het?
Hoe zet je als school de basisvaardigheid digitale geletterdheid op de kaart? De Rotterdamse Stichting BOOR heeft hiervoor een doel gesteld: alle leerlingen op de 75 scholen die onder de stichting vallen moeten eind 2027 de basis voor digitale geletterdheid onder de knie hebben. In dit inspirerende praktijkverhaal vertellen directeur Jeroen Appel en adjunct-directeur Brenda Vermaas van Kindcentrum Blijvliet in Rotterdam (onderdeel van Stichting BOOR) hoe zij hiernaartoe werken.
Over de aanpak
Kindcentrum Blijvliet stelt de vier digitale geletterdheid-domeinen van SLO centraal: praktische ict-vaardigheden, digitale informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking. Het implementatieteam van Stichting BOOR inventariseerde eerder in hoeverre deze doelen al in de huidige lesmethodes van de school verweven zijn. Brenda Vermaas: “Hierdoor zien we heel gericht wat we nu al aanbieden en waaraan we nog moeten werken.”
Lees ook hoe Stichting BOOR ict-vaardigheden op maat ontwikkelt.
Wat heb je eraan in de praktijk?
Digitale geletterdheid is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Door deze basisvaardigheid aan het curriculum toe te voegen, geef je alle leerlingen in het onderwijs dezelfde basis. Jeroen Appel: “Met een gestructureerd aanbod op elk domein zorg je als school voor een dekkend aanbod. Een dat ingaat op wat de maatschappij van de leerlingen vraagt.”
Dit artikel biedt inspiratie en zes gouden tips van de school om digitale geletterdheid in je onderwijs te verankeren.
Voor wie is het?
Voor leraren, ict-coördinatoren en directeuren in het primair onderwijs.
- Bron:
- Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap