Neurotechnologie is de volgende game changer met impact op onderwijswaarden


Wat is het?

Dit artikel van Kennisnet gaat in op een rapport van het Rathenau Instituut over de impact van neurotechnologie op sectoren zoals zorg, defensie en onderwijs. De technologie is al beschikbaar, bijvoorbeeld in de vorm van headsets die concentratie meten of oordopjes met EEG-functie. Ook worden er hersenimplantaten ontwikkeld. Kennisnet wil hierover in gesprek met het onderwijsveld.

Wat heb je eraan in de praktijk?

Neurotechnologie wordt steeds vaker geïntegreerd in bestaande producten, zoals draadloze oordopjes of AR-brillen. Ook AI speelt een rol in het interpreteren van hersensignalen. De vraag is: wat betekent dit voor het onderwijs? Kan het leervermogen verbeteren? Moet elke leerling toegang hebben tot deze technologie? En hoe blijven verschillen tussen leerlingen gewaardeerd?

Kennisnet benoemt ook zorgen over privacy en autonomie: 
• Wat gebeurt er met neurodata? 
• Wie heeft toegang tot deze gegevens? 
• Wordt technologie ongemerkt geïntroduceerd via al bestaande devices?

Deze vragen raken direct aan de waarden die we in het onderwijs belangrijk vinden.

Voor wie is het?

Voor leraren, schoolleiders, beleidsmakers en andere onderwijsprofessionals in het po, vo, go en mbo die in gesprek willen over de kansen, risico’s en ethische vragen rond neurotechnologie.

Lees het artikel


Bron:
Kennisnet
PraktijkWebsitepovogombo
Praktijk neurotechnologie