Reflectiewijzer Digitale geletterdheid
Wat is het?
Een hulpmiddel voor schoolteams om met elkaar in gesprek te gaan over de kwaliteit en het verbeteren van het onderwijs in digitale geletterdheid op school. De reflectiewijzer bevat vragen over vijf verschillende aspecten van het onderwijs in digitale geletterdheid. Denk hierbij aan de visie en doelen van de school en onderwijsbehoeften van de leerlingen. Ook zijn er vragen over ondersteuning en professionalisering van leraren.
De 'Reflectiewijzer Digitale geletterdheid' is ontwikkeld naar aanleiding van het peilingsonderzoek naar digitale geletterdheid onder leerlingen in groep 8 (schooljaar 2021-2022).
Hoe draagt het bij aan digitale geletterdheid?
De antwoorden op deze reflectievragen kunnen een kwaliteitsimpuls geven aan het onderwijs in digitale geletterdheid en de huidige lespraktijk verbreden en verdiepen.
Voor wie is het?
Voor schoolteams in het primair onderwijs.
Hoe is het in te zetten?
De reflectiewijzer bevat vijf reflectiekaarten met richtinggevende vragen waarover je als team met elkaar in gesprek kunt gaan, bijvoorbeeld tijdens een teamvergadering of studiedag. Je kunt daarbij zelf de volgorde van de vragen bepalen, vragen weglaten of toevoegen. De vragen geven richting en nodigen uit tot verbeteracties als die nodig zijn. De achterkant van elke reflectiekaart bevat praktische suggesties die ondersteuning bieden en gebaseerd zijn op wetenschappelijke inzichten. Ook vind je hier verwijzingen naar meer informatie en inspiratie.
- Bron:
- Inspectie van het Onderwijs, ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en SLO