Wat kun je als leraar met AI?


Wat is het?

Een interview van Leraar24 over AI in het onderwijs met Wouter Jansen, natuurkundeleraar en teacher-in-residence bij NOLAI, het Nationaal Onderwijslab AI van de Radboud Universiteit. Sinds de komst van ChatGPT lijkt AI ook in het onderwijs niet meer weg te denken. Wat kun je hier als leraar mee, waar liggen kansen en waar moet je alert op zijn?

Wat heb je eraan in de praktijk?

Wouter Jansen spreekt in dit praktijkverhaal vooral zijn hoop uit dat leraren in de toekomst gaan samenwerken met AI. “Zodat het onderwijs verbetert en de leraar er ook echt mee geholpen is.” Jansen ziet veel kansen: “Met ChatGPT kunnen leerlingen hun eigen teksten verbeteren, zo zijn ze beter in staat om sollicitatiebrieven te schrijven. Al moeten ze nog steeds van een leraar leren wat er in een goede brief staat, zodat ze kunnen beoordelen of de gemaakte brief van goede kwaliteit is.”

Lees op Kennisrotonde welke didactische aanpak voor schrijven met AI de schrijfvaardigheid vergroot.

Risico’s van AI

Aan AI kleven ook risico’s. Het is belangrijk dat scholen daar ook oog voor hebben, zegt Jansen. “Het is goed om te beseffen dat grote partijen als Microsoft, Meta en Apple andere belangen hebben dan het helpen van het onderwijs met AI-toepassingen.”

Voor wie is het?

Voor leraren in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.

Ga naar Leraar24