Rol Inspectie van het Onderwijs


Wat houdt het in?

In maart 2024 verschenen de conceptkerndoelen digitale geletterdheid, deze worden in het najaar van 2024 getest voordat ze definitief worden ingevoerd. Zodra het zover is, zal de Inspectie van het Onderwijs toezicht gaan houden op deze basisvaardigheid. Om zich hierop voor te bereiden brengt de inspectie de komende tijd in kaart hoe het staat met het onderwijs in digitale geletterdheid en de vaardigheden die leerlingen aan het einde van hun schooltijd moeten bezitten. Recent is het onderzoek Peil.Digitale geletterdheid einde basisonderwijs 2021-2022 verschenen en in 2025-2026 vindt er een vergelijkbaar onderzoek plaats in het voortgezet onderwijs.

Belangrijke informatie

Omdat er nu nog geen wet- en regelgeving is over digitale geletterdheid, handhaaft de Inspectie van het Onderwijs hier nog niet op. Wel kan het onderwerp bij een schoolbezoek van de inspectie worden aangekaart, met als doel deze basisvaardigheid in het onderwijs te verbeteren.

Waar staan we nu?

Ter voorbereiding op het onderzoek Peil.Digitale geletterdheid in het voortgezet onderwijs is de Reviewstudie Digitale Geletterdheid in het voortgezet onderwijs uitgevoerd. Het doel van deze studie is alvast een overzicht geven van kenmerken die de ontwikkeling van digitale geletterdheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs bevorderen of belemmeren.

Voor wie is het?

​​​Voor scholen in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs.

Ga naar de Inspectie van het Onderwijs


Bron:
Inspectie van het Onderwijs
KerndoelenBeleid & regelgevingWebsiteVO
Twee leraren achter laptop - groot