Digitaal lesmateriaal definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid
Wat is het?
Beeld & Geluid ontwikkelde lesmateriaal dat direct aansluit bij de definitieve conceptkerndoelen digitale geletterdheid van SLO. De fragmentenlijsten bieden structuur per kerndoel en helpen leerlingen vaardig en kritisch te bewegen in een wereld vol media en digitale technologie. Thema’s zijn onder andere digitale systemen, data, kunstmatige intelligentie, veiligheid en privacy, en programmeren.
Waarom is het belangrijk?
Digitale technologie en media zijn onlosmakelijk verbonden met het dagelijks leven van leerlingen. Dit betekent echter niet dat ze zich bewust zijn van de werking en invloed van de digitale wereld. De fragmenten laten zien hoe technologie kansen en risico’s met zich meebrengt, en helpen leerlingen bewust keuzes te maken. Omdat de conceptkerndoelen digitale geletterdheid inmiddels definitief zijn vastgesteld, kan dit lesmateriaal daarnaast een waardevolle bijdrage leveren aan de invoering ervan in het curriculum.
Voor wie is het?
Voor leraren in de onder- en bovenbouw van het voortgezet onderwijs (havo, vwo, vmbo) die werken aan digitale geletterdheid binnen vakken als mediawijsheid, burgerschap of maatschappijleer.
Hoe is het in te zetten?
- Gebruik de fragmentenlijsten als lesmateriaal per conceptkerndoel digitale geletterdheid.
- Zet fragmenten in om klassengesprekken te voeren over data, AI of privacy.
- Combineer de lijsten met de interactieve mediaworkshops van Beeld & Geluid om digitale geletterdheid tot leven te brengen.
Wat kost het?
Gratis.
