Kinderen en hun online wereld: activiteiten, kansen en uitdagingen


Doelstelling

Het onderzoek verkent hoe kinderen tussen de 8 en 12 jaar digitale media gebruiken en beleven. Wat zijn hun favoriete platforms, welke online kansen benutten ze, en welke uitdagingen komen ze tegen? Het doel is om kinderen te betrekken als experts van hun eigen online wereld, zodat onderzoek en beleid beter kunnen aansluiten bij hun dagelijkse realiteit.

Onderzoeksopzet

Het onderzoek is uitgevoerd met bijna 130 kinderen via groepsactiviteiten, gesprekken en het maken van mindmaps. De kinderen brachten in kaart wat zij online doen, wat ze leuk vinden, wat hen uitdaagt en wat hen belemmert.

Door wie?

Het onderzoek is uitgevoerd door H. Ying Chuck, Chiara de Jong, Serena Daalmans en Esther Rozendaal (Movez Network, Erasmus Universiteit Rotterdam).

Opvallende conclusies

  • Kinderen zijn zeer actief op platforms als YouTube, Roblox, WhatsApp en Fortnite.
  • Ze ervaren online veel kansen: kennis opdoen, ontspanning, sociale contacten, zelfexpressie en materiële beloningen.
  • Tegelijkertijd noemen ze uitdagingen zoals hacken, pesten, verslaving, en onbetrouwbare informatie.
  • Ook minder voor de hand liggende belemmeringen komen aan bod, zoals advertenties, technische storingen, niet gehoord worden in groepschats of overprikkeling.
  • De sociale omgeving (vrienden, broers/zussen, ouders) speelt een belangrijke rol in hun online ervaringen.

Aanbevelingen

  • Betrek kinderen structureel bij onderzoek naar digitale leefwerelden.
  • Zie kinderen als experts van hun eigen online ervaringen.
  • Ontwikkel beleid en educatie waarin ruimte is voor hun stem en beleving.
  • Houd rekening met hun sociale omgeving bij het versterken van digitale weerbaarheid.

Ga naar het onderzoek


Bron:
Movez Network, Erasmus Universiteit Rotterdam
MediawijsheidOnderzoekWebsitepogo
Onderzoek kinderen en hun online wereld