6 tips: digitale geletterdheid in oorlogstijd
Wat is het?
Een informatief en praktisch artikel dat leraren helpt leerlingen te ondersteunen als ze schokkende beelden over oorlogen, aanslagen of ander geweld zien online. Daarnaast biedt het handvatten om de digitale geletterdheid van leerlingen te vergroten. Zodat ze kritisch kunnen omgaan met online informatie en weerbaarder worden tegen desinformatie.
Wat heb je eraan in de praktijk?
Jongeren brengen zo’n tweeënhalf uur per dag door op sociale media. De kans is groot dat ze daar aangrijpende verhalen of indringende beelden tegenkomen over oorlog en geweld. Wil je de weerbaarheid van leerlingen vergroten, dan is het belangrijk dat je weet hoe je daarover een gesprek voert in de klas. De tips in dit artikel gaan ook in op de verschillen tussen misinformatie en desinformatie en hoe je leerlingen daartegen kunt wapenen. Ten slotte geeft het artikel handvatten voor de professionalisering van leraren op dit gebied.
Voor wie is het?
Leraren in het primair onderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs.