Wetenschapscollege 1: taal en lezen als fundament voor digitale geletterdheid


Hoe geef je digitale geletterdheid een stevige plek in je onderwijs? En hoe hang je dat op aan bestaande vakken zoals Nederlands? In het eerste wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid onderzoeken Anneke Smits en Remco Pijpers de rol van taal en lezen als fundament van digitale geletterdheid. In het bijbehorende praktijkcollege laat Matijs Lips zien hoe hij dit in zijn lespraktijk toepast. Bekijk het college hieronder en laat je inspireren.

Wetenschapscollege door Anneke Smits en Remco Pijpers

In dit wetenschapscollege ‘Digitale geletterdheid onderwijzen’ gaat Anneke Smits, begeleid door Remco Pijpers, in op:

  • Hoe kunnen we digitale geletterdheid begrijpen? (vanaf 01.57)
  • Wat weten we uit onderzoek? (vanaf 10.29)
  • Over leerkrachtvaardigheden met betrekking tot informatievaardigheden (vanaf 38.50)

Praktijkcollege door Matijs Lips

Matijs Lips laat in praktijkcollege ‘Digitale technologie en ik’ zien hoe hij in het vak Nederlands digitale geletterdheid onderwijst.

  • De zes ontwerpprincipes voor effectieve vakintegratie van (Nederlandse) taalonderwijs en digitale geletterdheid (vanaf 02.27).
  • Digitale geletterdheid en taal-leesonderwijs in de praktijk: een voorbeeld-module (vanaf 04.22).
  • Opbrengsten, (boek)tips en (concept)kerndoelen (vanaf 20.16).

Meer weten?

Hieronder lees je verder over de bronnen uit het wetenschapscollege:

Over de wetenschapscolleges

De wetenschapscolleges zijn bedoeld voor onderwijsprofessionals die digitale geletterdheid doordacht willen integreren in hun onderwijs. Elk college bestaat uit een wetenschappelijk deel en een praktijkcollege met concrete voorbeelden en handvatten. De colleges worden door Kennisnet georganiseerd vanuit het Expertisepunt digitale geletterdheid, in samenwerking met SLO, PO-Raad, VO-raad, vakvereniging i&i, Netwerk Mediawijsheid, Platform VVVO, NRO, ResearchED NL en JEDi.


Bron:
Expertisepunt digitale geletterdheid
WetenschapscollegesOnderzoekPraktijkVideopovogombo
wetenschapscollege_anneke_363_204_1