Wetenschapscollege 2: digitale inclusie


Wat betekent digitale inclusie voor leerlingen en studenten? En hoe houd je rekening met sociaal-digitale ongelijkheid in je onderwijspraktijk? In dit wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid staat gelijke toegang en deelname centraal.

Wetenschapscollege door Alexander Smit

Alexander Smit (Rijksuniversiteit Groningen) onderzoekt sociaal-digitale ongelijkheid. In dit college laat hij zien hoe verschillen in toegang, vaardigheden en omstandigheden de kansen van leerlingen beïnvloeden. Hij maakt duidelijk waarom digitale inclusie een voorwaarde is om alle leerlingen volwaardig mee te laten doen in het onderwijs en hoe scholen hiermee aan de slag kunnen.

Praktijkcollege door Oscar Lepoeter

Oscar Lepoeter (Hogeschool Windesheim Almere) belicht in het praktijkcollege de digitale kloof vanuit leraar- en leerlingperspectief. Hij laat zien wat er in de klas gebeurt wanneer leerlingen verschillen in toegang, begeleiding of vaardigheden hebben, en hoe leraren daar praktisch mee om kunnen gaan. Zijn voorbeelden bieden houvast om digitale inclusie concreet te vertalen naar de onderwijspraktijk.

Meer weten?

Wil je je verder verdiepen? Bekijk deze artikelen over digitale inclusie en kansengelijkheid.

Over de wetenschapscolleges

De wetenschapscolleges zijn bedoeld voor onderwijsprofessionals die digitale geletterdheid doordacht willen integreren in hun onderwijs. Elk college bestaat uit een wetenschappelijk deel en een praktijkcollege met concrete voorbeelden en handvatten. De colleges worden door Kennisnet georganiseerd vanuit het Expertisepunt digitale geletterdheid, in samenwerking met SLO, PO-Raad, VO-raad, vakvereniging i&i, Netwerk Mediawijsheid, Platform VVVO, NRO, ResearchED NL en JEDi.