Wetenschapscollege 3: digitale weerbaarheid en kansengelijkheid


Wat hebben kinderen nodig om online uitdagingen aan te gaan, en hoe vertaal je dat naar gelijke kansen in de onderwijspraktijk? In dit wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid staat digitale weerbaarheid centraal, met een praktijkcollege over kansengelijkheid.

Wetenschapscollege door Esther Rozendaal

Esther Rozendaal (Erasmus Universiteit Rotterdam) laat zien waarom weten voor leerlingen niet altijd doen is in de online wereld. Ze brengt inzichten uit ontwikkelingspsychologie, gedrags- en communicatiewetenschap samen met de ervaringskennis van kinderen. Vier factoren staan daarbij centraal: zelfregulatie, motivatie, het ontwerp van online platformen en de sociale omgeving.

Praktijkcollege door Karim Amghar

Karim Amghar (mbo-docent en auteur van het boek ‘Maar dat begrijp jij toch niet’) gaat in op kansengelijkheid. Hij richt zich op wat verschillen in omstandigheden betekenen voor leerlingen, en hoe je in de praktijk ruimte maakt voor iedereen om volwaardig mee te doen.

Meer weten?

Wil je verder verdiepen? Bekijk deze artikelen over digitale inclusie en kansengelijkheid.

Over de wetenschapscolleges

De wetenschapscolleges zijn bedoeld voor onderwijsprofessionals die digitale geletterdheid doordacht willen integreren in hun onderwijs. Elk college bestaat uit een wetenschappelijk deel en een praktijkcollege met concrete voorbeelden en handvatten. De colleges worden door Kennisnet georganiseerd vanuit het Expertisepunt digitale geletterdheid, in samenwerking met SLO, PO-Raad, VO-raad, vakvereniging i&i, Netwerk Mediawijsheid, Platform VVVO, NRO, ResearchED NL en JEDi.