Conceptkerndoelen
Wat houdt het in?
Steeds meer scholen zijn de afgelopen jaren aan de slag gegaan met digitale geletterdheid. Om meer duidelijkheid te geven over wat digitale geletterdheid precies inhoudt, zijn in het voorjaar van 2024 conceptkerndoelen gepresenteerd. Deze conceptkerndoelen laten ook zien hoe je als school invulling kunt geven aan digitale geletterdheid.
Belangrijke informatie
Hoewel scholen behoefte hebben aan duidelijkheid over de richtlijnen van digitale geletterdheid, is het ook belangrijk dat ze de vrijheid krijgen om vanuit hun eigen visie een vertaalslag te maken van de kerndoelen naar hun onderwijspraktijk. De conceptkerndoelen zijn daarom zo beschreven dat de kern van elk leergebied duidelijk is, maar dat scholen hier zelf invulling aan kunnen geven.
Digitale geletterdheid kan niet zonder de andere leergebieden. Door vakoverstijgend te werken, krijgt deze basisvaardigheid betekenis en invulling. Digitale geletterdheid leent zich goed om te integreren in verschillende vakken, bijvoorbeeld door tijdens een geschiedenisles te zoeken naar betrouwbare informatie online of door digitale media of communicatie in te zetten bij een taalles.
Waar staan we nu?
Op 6 maart 2024 publiceerde SLO de conceptkerndoelen. Die kwamen tot stand door het kerndoelenteam dat bestaat uit curriculumexperts van SLO in samenwerking met leraren en vakexperts. Na de zomer van 2024 onderzoekt SLO wat het onderwijsveld nodig heeft om de nieuwe kerndoelen te kunnen invoeren en de vertaalslag te maken van deze doelen naar passende onderwijsactiviteiten, didactiek en toetsing. Met de terugkoppeling uit het onderwijsveld scherpt SLO de conceptkerndoelen verder aan. Wat uiteindelijk zal leiden tot de definitieve kerndoelen die aan het ministerie van OCW worden aangeboden.
Voor wie is het?
Voor scholen in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs.
Ga naar platform actualisatie kerndoelen digitale geletterdheid
- Bron:
- Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW), uitgevoerd door SLO