Implicaties van AI voor werkenden in het voortgezet onderwijs


Doelstelling

De verkenning van Voion brengt in kaart wat de opkomst van AI betekent voor het werk van leraren en andere onderwijsprofessionals. De onderzoekers signaleren zowel kansen als zorgen.

Onderzoeksopzet

De verkenning bestaat uit drie onderdelen: een literatuurstudie naar (inter)nationale publicaties, interviews met zes AI-experts in het onderwijs en een dialoogsessie met 34 schoolleiders over de voorlopige bevindingen.

Door wie?

De verkenning is uitgevoerd door Voion, het Arbeidsmarkt- en opleidingsfonds voortgezet onderwijs.

Opvallende conclusies

  • AI-toepassingen kunnen het werk in schoolorganisaties verlichten en verrijken, maar ook tijdelijk extra werkdruk veroorzaken.
  • De meeste impact wordt verwacht bij leraren. AI kan hen ondersteunen, maar ook nieuwe taken opleveren, zoals het controleren van AI-beslissingen.
  • Schoolleiders benadrukken dat AI mensgericht moet worden ingezet, met de onderwijsprofessional centraal.
  • Veel leraren voelen zich onzeker over AI. Ze vragen zich af hoe betrouwbaar AI-systemen zijn en wat dit betekent voor hun autonomie en werkplezier.
  • Op veel scholen ontbreekt nog beleid rond AI-gebruik.

Aanbevelingen

  • Vergroot AI-geletterdheid binnen schoolorganisaties.
  • Stimuleer regionale en landelijke kennisuitwisseling.
  • Leer van ervaringen met AI in andere sectoren.
  • Ontwikkel schoolbeleid dat past bij de eigen identiteit.
  • Vraag om duidelijke kaders vanuit overheid en sector.

Ga naar het onderzoek