Monitor Digitale Geletterdheid vo 2023


Doelstelling

Hoe staat het voortgezet onderwijs in Nederland ervoor op het gebied van digitale geletterdheid? De doelstelling van de Monitor Digitale Geletterdheid vo 2023 is het in kaart brengen van scholen en wat zij doen aan digitale geletterdheid. Het onderzoek bestaat uit twee deelthema’s: inzicht krijgen in de stand van zaken op het gebied van digitale  geletterdheid en inzicht krijgen in de randvoorwaarden die nodig zijn om (verder) te werken aan digitale geletterdheid.

Respondenten

​​​​​In totaal hebben 3.697 deelnemers meegedaan aan het onderzoek. Dit zijn bestuurders, schoolleiders, docenten en ict-coördinatoren.

Door wie?

Monitor Digitale Geletterdheid is een initiatief van ECP | Platform voor de InformatieSamenleving, in samenwerking met Kennisnet, KB nationale bibliotheek, Openbaar Onderwijs Groningen, SLO en Netwerk Mediawijsheid. Dit onderzoek is uitgevoerd door DUO Onderwijsonderzoek & Advies

Opvallende conclusies

  • Docenten geven de digitale geletterdheid van hun leerlingen gemiddeld het rapportcijfer 5 (op een schaal van 0 tot en met 10). Dat is lager dan bij de vorige meting in 2021, toen docenten een 5,5 gaven.
  • Van de vier onderwerpen praktische ict-vaardigheden, computational thinking, digitale informatievaardigheden en mediawijsheid scoren leerlingen het laagst op computational thinking. Oftewel het (her)formuleren van complexe problemen met behulp van denkvaardigheden en strategieën, zodat computertechnologie kan bijdragen aan de oplossing. Hier scoren leerlingen gemiddeld een 4,1 voor.
  • Voor praktische ict-vaardigheden, zoals omgaan met smartphones, tablets en laptops scoren leerlingen met een 5,7 het hoogste cijfer.
  • Met 87 procent ziet een ruime meerderheid van de docenten de noodzaak om digitale geletterdheid onder de leerlingen te verbeteren.

Aanbevelingen

  • Scholen kunnen veel meer gebruikmaken van een speciale werkgroep voor digitale geletterdheid. Slechts 37 procent maakt daar nu gebruik van.
  • Als het gaat om digitale geletterdheid moeten docenten meer werken met leerlijnen, aanbodsdoelen en leerdoelen. De aandacht voor digitale geletterdheid lijkt nu nog te veel ad hoc, bijvoorbeeld door af en toe een thema te behandelen dat gerelateerd is aan digitale geletterdheid.
  • Docenten moeten meer aandacht besteden aan specifieke digitale geletterdheid thema’s. Thema’s als privacy, online veiligheid en programmeren krijgen nog steeds (zeer) weinig aandacht.
  • Verbeter de bekwaamheid van docenten op het gebied van digitale geletterdheid. De helft van de docenten voelt zich niet ruim voldoende of zeer bekwaam.

Ga naar Monitor Digitale Geletterdheid vo 2023


Bron:
ECP |Platform voor de InformatieSamenleving
OnderzoekWebsiteVO
Leerlingen digitale geletterdheid laptops