DigIQ – Digitale competenties (DIGCOM)


Doelstelling

Hoe is het in ons land gesteld met de digitale competenties? DigIQ is een vragenlijst die de digitale kennis en vaardigheden van Nederlanders van 10 jaar en ouder meet. Doordat het DIGCOM-onderzoek zicht op alle Nederlanders richt, kunnen de onderzoekers groepen met elkaar vergelijken en op basis daarvan adviseren welke groepen ondersteuning nodig hebben bij welke competenties.

Respondenten

5.084 Nederlanders tussen de 10 en 94 jaar namen deel aan de DigIQ-vragenlijst. De doelgroep is divers qua leeftijd, maar ook qua achtergrond en digitale ervaring.

Door wie?

Amsterdam School of Communication Research, Universiteit van Amsterdam.

Opvallende conclusies

  • Nederlanders vinden het moeilijk om op een duurzame manier met digitale apparaten en AI om te gaan.
  • Vaardigheden op het gebied van online veiligheid en kritisch informatie beoordelen verbeteren tussen 10 en 30 jaar, maar nemen af naarmate mensen ouder worden. Kinderen, ouderen en lager opgeleiden vinden online veiligheid en kritisch informatie beoordelen moeilijker dan volwassenen tussen de 20 en 50 jaar. Ook hebben kinderen, ouderen en lager opgeleiden gemiddeld minder digitale kennis.
  • Ouderen en lager opgeleiden hebben meer moeite met creatieve digitale vaardigheden dan jongeren en hoger opgeleiden.
  • Kinderen en jongeren vinden op een gezonde manier omgaan met hun digitale apparaten een van de moeilijkste digitale vaardigheden.

Aanbevelingen

  • Het is belangrijk om de vaardigheden die nodig zijn om op een duurzame manier met digitale apparaten en AI om te gaan te verbeteren voor iedereen, ongeacht leeftijd of opleiding.
  • Het is belangrijk om veilige en kritische digitale vaardigheden te verbeteren. Vooral bij kinderen, ouderen en mensen met een lagere opleiding. Zo worden ze minder kwetsbaar voor bijvoorbeeld desinformatie en internetcriminaliteit.
  • Het versterken van creatieve digitale vaardigheden kan voor sommige ouderen en lager opgeleiden de kansen op de arbeidsmarkt verbeteren.
  • Het verbeteren van vaardigheden om op een gezonde manier met digitale apparaten om te gaan is cruciaal voor kinderen en jongeren.

Ga naar DigIQ – Onderzoek digitale competenties (DIGCOM)


Bron:
Universiteit van Amsterdam
OnderzoekWebsitePOVOGOMBO
DigIQ