Opiniestuk digitale geletterdheid


Wat is het?

Een opiniestuk van lector Anneke Smits op kennisnet.nl over hoe je digitale geletterdheid invoert in het curriculum. Integreer je het in andere vakken of onderwijs je het apart? Hoewel er nog weinig wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar wat werkt, borduurt Anneke Smits voort op de kennis die er wel al is. Haar advies? Zet eerst in op goede taal-, lees- en kennisontwikkeling voordat je daar een zwaar internetcomponent aan toevoegt.

Over Anneke Smits

Anneke Smits is als lector verbonden aan het lectoraat Onderwijsinnovatie en ICT. Daarnaast maakt zij met Erna van Koeven deel uit van de leerkring Geletterdheid en schoolsucces. Ook schreven zij samen het boek 'Rijke taal – Taaldidactiek voor het basisonderwijs'.

Wat heb je eraan in de praktijk?

In dit opiniestuk geeft Anneke Smits adviezen en handvatten om aan de slag te gaan met digitale geletterdheid. De belangrijkste les die zij trekt uit bestaand onderzoek? Voor digitaal geletterde leerlingen is een stevige begeleiding door leraren en ouders gewenst. Ook is het belangrijk om aan te sluiten bij bestaande kennis van leerlingen en bij te dragen aan kansengelijkheid. In het stuk gaat zij dieper in op hoe je dat doet.

Voor wie is het?

Voor leraren in het primair, voortgezet en gespecialiseerd onderwijs.

Ga naar het opiniestuk van Kennisnet


Bron:
Kennisnet
PraktijkWebsitepovogo
Twee meisjes achter laptop