Kunstmatige intelligentie op de middelbare school
Wat is het?
In dit artikel met video van de NOS komen verschillende docenten aan het woord. Ze vertellen over hoe ze zich verhouden tot artificiële intelligentie (AI) in het onderwijs. Levensbeschouwingsdocent Niels de Leeuw vertaalde bijvoorbeeld een interessant artikel uit een Amerikaans tijdschrift met hulp van ChatGPT naar B2-niveau Engels. Dit deed hij zodat het artikel op het juiste taalniveau was voor zijn les. Geschiedenisdocent Marco van Vemde demonstreert hoe hij zijn lessen verrijkt met AI. Zo laat hij zijn leerlingen chatten met een chatbot die zich voordoet als een oud-premier.
Risico’s AI in het onderwijs
De docenten gaan in het artikel ook in op de risico’s van chatbots zoals ChatGPT. Als begeleider van profielwerkstukken viel het Niels de Leeuw op hoe vaak deze door AI-chatbots werden geschreven. Met een aantal collega’s verdiepte hij zich in AI. Op basis van studies en richtlijnen van bekende buitenlandse scholen stelde hij een AI-richtlijn voor zijn school op. Op de school van Marco van Vemde laten ze leerlingen sommige opdrachten weer met pen en papier schrijven. Zo wordt voorkomen dat ze een chatbot inzetten.
Wat heb je eraan in de praktijk?
Het artikel biedt inspirerende en praktische voorbeelden om kunstmatige intelligentie in te zetten in de les. Tegelijkertijd wijst het je ook op de valkuilen die AI met zich meebrengt. Het zet je aan het denken over wat AI kan betekenen voor jouw onderwijspraktijk.
Voor wie is het?
Voor docenten in het voortgezet onderwijs.