Gesprekmethode technologisch burgerschap


Wat is het?

Het Rathenau Instituut ontwikkelde deze gespreksmethode voor betekenisvolle gesprekken over technologie in het dagelijks leven. Leerlingen gaan met elkaar in gesprek over hoe technologie hen beïnvloedt en hoe zij zelf invloed kunnen uitoefenen. De methode is getest in het vo, maar biedt ook handvatten voor het mbo.

Waarom is het belangrijk?

Leerlingen gebruiken dagelijks technologie, maar zijn zich niet altijd bewust van de kansen en risico’s. Door persoonlijke ervaringen te delen ontwikkelen zij digitale geletterdheid en burgerschap, denk aan: omgaan met afleiding, veiligheid online of groepsdruk op sociale media. De methode helpt bij het bespreekbaar maken van dit soort momenten.

Wat heb je eraan in de praktijk?

De methode bestaat uit drie onderdelen:

  1. Stelling nemen over thema’s als autonomie, veiligheid en samenwerking.
  2. Gesprek voeren over eigen ervaringen in verschillende contexten (thuis, school, werk).
  3. Reflectie op wat technologisch burgerschap voor de leerling betekent.

Door de aanpak voelen leerlingen zich serieus genomen en krijgen ze inzicht in hun eigen digitale gedrag. De methode sluit aan bij burgerschapsonderwijs en bij thema’s als mediawijsheid en online weerbaarheid.

Voor wie is het?

Voor leraren in het vo en mbo die met leerlingen willen praten over hun digitale leefwereld en willen werken aan technologisch burgerschap.

Lees de longread op rathenau.nl


Bron:
Rathenau Instituut
OnderzoekPraktijkWebsitevombo
Praktijk gespreksmethode digitaal burgerschap