Dossier digitale geletterdheid op Onderwijskennis.nl
Wat is het?
Onderwijskennis.nl biedt een dossier digitale geletterdheid met vier themapagina’s: voorwaarden voor digitale geletterdheid, computational thinking, mediawijsheid en digitale informatievaardigheden. Per thema vind je er een overzicht van wat bekend is uit onderzoek, aangevuld met handvatten, praktijkvoorbeelden en verdiepende bronnen. De themapagina’s zijn ontwikkeld met en voor leraren en schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs.
Waarom is het belangrijk?
Leraren spelen een belangrijke rol in het aanleren van digitale vaardigheden. Wetenschappelijke inzichten kunnen hen helpen om lesinhoud en didactiek effectiever vorm te geven. Dit dossier biedt onderbouwde aanknopingspunten voor een duurzame aanpak van digitale geletterdheid, op een manier die aansluit bij de praktijk.
Voor wie is het?
Leraren, schoolleiders en beleidsmedewerkers in het primair en voortgezet onderwijs. Ook relevant voor lerarenopleiders en pabostudenten.
Hoe is het in te zetten?
Het dossier is vrij toegankelijk en kun je gebruiken voor individuele professionalisering, teamontwikkeling of curriculumontwikkeling. De informatie sluit aan op andere basisvaardigheden zoals lezen, rekenen en burgerschap.