7 succesfactoren voor goed DG-onderwijs voor schoolleiders
Wat houdt het in?
Schoolleiders hebben een sleutelrol bij de invoering van digitale geletterdheid in het onderwijs. Maar wat helpt daarbij? Op basis van praktijkervaringen en gesprekken met experts stelde Kennisnet in dit artikel 7 succesfactoren op. Deze succesfactoren geven richting aan schoolleiders die stappen willen zetten:
- Verdiep je in digitale geletterdheid. Als schoolleider hoef je geen expert te zijn, maar wel weten waar het over gaat. Verken onderwerpen als nepnieuws, AI en data. Alleen dan kun je richting geven.
- Stel grenzen, maar hou ruimte voor vernieuwing. Blijf bewust van je eigen draagkracht. Tegelijk is het essentieel om ruimte te maken voor nieuwe ontwikkelingen en samenwerkingen buiten de school.
- Laat de invoering van digitale geletterdheid niet alleen bij de ICT’er. Digitale geletterdheid raakt het hele onderwijs. Geef het een plek in je schoolvisie, betrek leraren, ouders en bestuur en zorg voor gezamenlijke verantwoordelijkheid.
- Vertel het grotere verhaal. Waarom is digitale geletterdheid nodig? Koppel het aan de missie van je school en blijf dit verhaal delen. Ook met ouders, bestuur en collega’s.
- Begin klein en bouw verder uit. Start met een enthousiast team en neem de tijd om te experimenteren. Bijvoorbeeld door een wekelijkse les of themadag. Bouw vanuit succes verder.
- Zoek ambassadeurs. Betrek collega’s, ouders en leerlingen actief. Maak hen deel van het proces en benut hun enthousiasme om de verandering breder te dragen.
- Toon leiderschap. Blijf koersvast, ook als het spannend wordt. Volg wat er buiten de school gebeurt en maak scherpe keuzes. Goed leiderschap betekent ook: openstaan voor zorgen en vragen.
Waar staan we nu?
Steeds meer scholen nemen digitale geletterdheid op in hun onderwijsvisie. Maar het tempo en de aanpak verschillen. Schoolleiders die actief regie nemen, blijken het verschil te maken. Niet door alles zelf te doen, maar door te verbinden en richting te geven.
Voor wie is het?
Voor schoolleiders in het primair en voortgezet onderwijs die digitale geletterdheid een structurele plek willen geven in hun schoolbeleid.
