Bekijk wetenschapscollege 4: digitale geletterdheid met focus op AI
Wat betekent de opkomst van artificiële intelligentie (AI) voor het onderwijs, en hoe ga je daar bewust mee om? In dit vierde wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid staat digitale geletterdheid met focus op AI centraal, met een praktijkcollege over hoe scholen en leerlingen concreet kunnen werken aan het verkennen van AI.
In dit vierde wetenschapscollege van het Expertisepunt digitale geletterdheid is aan het woord: Haroon Sheikh, senior wetenschapper bij de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) en bijzonder hoogleraar Strategic Governance of Global Technologies aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Vanuit de WRR draagt hij bij aan het project ‘Artificiële intelligentie’. In zijn college bespreekt hij de onderwijskundige gevolgen, kansen en mogelijkheden van AI.
In het praktijkcollege vertelt Bas Hummel, leraar basisonderwijs en onderwijsadviseur digitale geletterdheid, over hoe scholen met leerlingen aan de slag kunnen met het subdoel ‘De leerling verkent AI’, zoals opgenomen in de definitieve conceptkerndoelen.
Over de wetenschapscolleges
De wetenschapscolleges zijn bedoeld voor onderwijsprofessionals die digitale geletterdheid doordacht willen integreren in hun onderwijs. Elk college bestaat uit een wetenschappelijk deel en een praktijkcollege met concrete voorbeelden en handvatten. De colleges worden door Kennisnet georganiseerd vanuit het Expertisepunt digitale geletterdheid, in samenwerking met SLO, PO-Raad, VO-raad, vakvereniging i&i, Netwerk Mediawijsheid, Platform VVVO, NRO, ResearchED NL en JEDi.
